úterý 24. července 2012

Lenovo S205 vs HP 2133

Opět trochu mimo téma her, ale třeba to někomu pomůže k rozhodnutí o koupi/nekoupi Lenova S205..

Tak jsem si koupil náhradu za toho mého malého "Miníka" (HP2133), již má své odslouženo (intenzivně používán přes tři roky) a za tu dobu přeci jen výkonostně zaostal. V dnešní době bombastických webů plných všelijakých SFX efektů a neuvěřitelně cool FLASH reklam bylo na něm utrpení i to webové browsení, což měla být vlastně jeho primární funkce. Pracovní věci jako open office a účetnictví sice stále zvládá s grácií, ale zde pro mne začalo být limitujícím faktorem rozlišení obrazovky (1024*600 na úhlopříčce 8,9").


Vzhledem k systému Win XP na kterém mi krásně běží oldies goldies hry (EoBové například :) ) a že i filmy do rozlišení 720p na tom jedou krásně, rozhodl jsem se, že je škoda ho za mrzký peníz prodati a raději jej předám svému malému vlčeti (ale pařit na něm budu stále, že :) ) a sobě pořídím něco lesklého,krásného,nového a coolového.

Jak jsem řekl, tak jsem zrobil a hle, jednoho slunného dne jsem našel inzerát na nové Lenovo S205 (Pinkie) za mrzký peníz! Před koupí jsem poctivě prolezl všechny možné weby s recenzemi,zkušenostmi atd.. a vzhledem k samým pozitivům jsem na onen inzerát odpověděl a hrdě si ho donesl domů (žádné komentáře k barvě prosím, cena byla opravdu legrační :)) ).


Vevnitř tiká AMD E300 na frekvenci 1,3 Ghz k tomu 2GB DDR2 paměti a hlavní tahák RADEON HD6310, toto vše pohání W7 Home premium. Úplně první věcí bylo dokoupení dalšího 2GB modulu, aby to těm W7 stačilo. Zde nastal již první zádrhel, k tomu abych doplnil pamět jsem doslova musel rozebrat celý NB! Zlatý malý Acer od ženy, kde stačí odšroubovat 2 šroubky a jsme u paměťových modulů...V mém případě šla dolů klávesnice a musel jsem rozebrat i celé spodní šasi abych se k pamětem dostal.V případě miníka jsem musel sundat klávesnici a koukaly na mě paměti. Ale tak co, tohle člověk dělá jednou za život, alespoň byla sranda.

Po prvotním nastartování, nainstalování všeho potřebného, zálohování a odeznění prvotního WOW efektu, jak jsou ty win krásné,barevné,průhledné a rychlé jsem přišel na to, že se mi na displeji objevil jeden mrtvý bod (který tam při koupi stoprocentně nebyl), naštěstí je spíše ve spodní části displeje a není barevný.. ale i tak, "Pinkie" byl doma dva dny, když se objevil, kdežto na Miníkovi se za celou jeho historii neobjevil ani jeden.

Když už jsme u displeje, je lesklý o uhlopříčce 11,6" (rozlišení 1366 x 768 ) a jeho pozorovací úhly jsou opravdu ubohé, to tam snad osadili nějakou výprodejovou Čínu či co :( stačí jej opravdu trochu více naklonit a barvy začnou utíkat do nevídaných odstínů o bočních úhlech nemluvě. Tohle je opravdu velké mínus, které snad nikdo na netu nezmiňoval. Když to srovnám se starým miníkem, tak ten měl displej také lesklý, ale překrytý průhledným plastem, který jej jakoby "zmatňoval" a pozorovací úhly byly skvělé, na displej bylo pěkně vidět snad za všech okolností. Podsvětlení je typu LED, dobře regulovatelné se zvláštníma stmívacíma efektama (nevím jestli jsou dány W7 či nějakým powermanagmentem od Lenova).Jako příklad bych asi uvedl, že při brouzdání na netu se podsvětlení reguluje nějak záhadně samo na základě nějaké své vnitřní inteligence, kterou nechápu.. tj. u tmavých  stránek se jas někdy sníží, někdy zvýši, při světlých stránkách jde jas zase spíše jen nahoru, někdy to však dělá i při přepínání mezi aplikacemi... prostě záhada :)


Klávesnice je typu chicklet (klávesy nejsou v řadě, ale mají mezi sebou mezery) a přijde mi, že někdy nereagují na stisk úplně přesně (vynechají písmenko) anebo jsou až moc snaživé a písmenka napíšou dvě stejné za sebou (ještě že si předtím než něco odešlu kontroluju co jsem to vlastně napsal..).

V případě klávesnice jsou tu dva velké ojeby, jedním je prohození tlačítka FN a CTRL, blbost řeknete? Ale když už si člověk  za celý život zvykne na to, že control je prostě vlevo dole na kraji a teď je tam místo něj zasrané FN, kterým určitě  neprovedu kopírování a vložení textu, tak to nasere. Bohužel funkce tlačítek se nedá v biosu přehodit a ani fyzicky by to nešlo, jsou různě velká. Další nasírák je pravý dlouhý shift. Co že je na něm zlého? Má úplně ideální tvar a délku, jen je problém, že reaguje na stisk jen na svém levém okraji, stačí malíčkem stlačit kousek více doprava a hle, místo čísel píšeme diakritiku!! Tohle mě dovádí k šílenství každý den, proč ho sakra dělali tak dlouhý, když stejně reaguje na stisk jen ve  své levé třetině?? :(
Zlatá klávesnice na Miníkovi, velice dobře se na ní píše, není sice tak cool je totiž v bloku, ale reaguje poctivě na stisk, nemá problém s přehozeným FN a shift dělá za každé situace to, co po něm chci a je blijancům odolná (mládě mi totiž do Miníka svého času nablilo, pak ho zavřelo a schovalo, já na to přišel podle smradu až později..)


Kvalita zpracování, to je kapitola sama pro sebe. Miník je celý z hliníku, nikde se nekroutí, nedělá divné zvuky a člověk cítí že drží kvalitu (důkazem buď, že se mnou přežil dvě autonehody, je sice podřený jak vyletěl z pouzdra a má na víku ďůlky od nárazu, ale funguje tak jak má a i displej je OK). V případě Pinkieho je vše z plastu, víko je lesklé a trpí všemoznými otisky (i zevnitř na rámečku kolem displeje), základna je plastová s vroubkovanou texturou, plocha pro zápěstí je příjemná na dotyk. Uvidíme jak to bude vypadat po roce provozu, u mínka se ty plasty od zápěstí "zašpinily" a nevypadá to nějak vábně :) Plasty vypadají že lícujou,ale když když noťas vezmu jednou rukou za okraj (např při přenášení) tak jde cítit že se plast "kroutí" a u touchpadu se regulérně prohýbá, víko displeje není vyztužené zevnitř a když na něj přitlačím tak se prhýbá dovnitř a dělá "duchy" na displeji, myslím že Pinkie by měl po jednom karambolu dost ..

Co se týká portů, zde Miník nemá šanci, jde vidět že Pinkie je postaven na mnohem modernější platformě Brazos. Jsou zde 3 usb 2.0 porty, HDMI výstup, D-SUB výstup, sluchátka,mikrofón, ethernet, přepínač bezdrátových sítí a čtečka všemožných druhů karet. U miníka jsou to 2 usb 2.0 porty,D-SUB výstup,ethernet, přepínač bezdrátových sítí a čtečka SD karet, disponuje však ještě jednou takovou, dnes již zapomenutou zvláštností a to PCMCI sběrnicí. Stavové diody obsahují oba, ale u miníka září tak jasnou modrou barvou, že to je až rušivý element (hlavně v noci při sledování filmů), u pinkieho jsou diody  decentní a neobtěžují.


Co se týká výkonu, to nemá cenu ani zmiňovat. Už v době kdy jsem Miníka kupoval to nebylo žádné dělo, platforma postavená na VIA C7 procesoru, jednojádro, frekvence 1,6GHz (výkon bych tipnul někde na úrovni P3 800-1Ghz) a grafika VIA CHROME, jejíž velkou výhodou je to, že zvládá hardwarově T&L, což najde využití při starších 3D hrách a také při emulaci 3DFX, která na tom jede na výbornou (DgVoodoo), např intel GMA který je osazen na ATOM platformě toto neumí a T&L pouze softwarově emuluje, což má drastický vliv na výkon ve hrách (směrem dolů samozřejmě), také 3DFX emulace je pro něj docela  problém.To Pinkie je dvoujádrový a jeho grafika integrována přímo v procesoru je v oblasti minibooků zatím naprostá jednička, mimochodem v 3D MARKu 06 dosáhnu na výsledek 2200 bodů.. takže hraní i novějších titulů není zase až takový problém.

Ve výsledku, když vezmu poměr cena/výkon, tak Pinkie vychází skvělě, ale to je tou cenou za kterou jsem ho sehnal - cca 4700 kaček vč.DPH (běžně se v této konfiguraci a OS prodává za 9000), mít ho za plnou cenu, tak jsem asi nespokojen. Zpracování a hlavně to LCD sráží tento minibook na samé dno, výkon je však vellice dobrý ve srovnání s ATOM platformou.

Ještě bych možná mohl zmínit výdrž. HP2133 za nova cca 1,5 - 2 hod, Lenovo S205 4,5 - 5 hod.

Upřímně, když jsem si svého času koupil Miníka (taky za fajn cenu 6500 kaček, normálně se prodával přes 11K), tak jsem byl nadšený více, nabízet dnes HP něco podobného tak bych do toho šel, klidně i za vyšší cenu.

PS: ten sněhulák na Miníkovi tam není od výroby
PS2: nejsem gay ani metrosexuál


Žádné komentáře:

Okomentovat