neděle 2. září 2012

Jak wlk grafiku sobě upekl

Jednoho krásného deštivého dne jsem sám pobýval ve svém doupěti, seděl na zemi a vrtal se v počítači. Nějak se stalo a doma se objevila nová základní deska +  paměti, to vše zakoupeno z "důvodu" že se mi zdálo že počítač nějak hodně swapuje při Company of heroes..



Vzhledem k tomu že stávající deska nepobrala více než 4GB DDR2 musela z domu ven, nové desky zase pro změnu  žerou jen DDR3 tak došlo i k obměně pamětí. Když už jsem byl takhle v ráži, tak jsem si vymyslel i nový chladič na CPU, že budeme trochu taktovat, když to šlo předtím, tak proč by né teď a lépe,že?!

Práce mi šla hezky od tlapek a za chvíli bylo hotovo, mašina fungovala, win7 přerod na novou desku taktéž zvládly (tedy až na trapnou reaktivaci přes telefonní linku ... ). Pokusy s taktováním nechť začnou! Tak jsem si hezky hrál s FSB, napětím na procesoru/pamětech, zkoušel, testoval, zažil milion BSOD a různých záseků při testech v 3D MARKU. 

A PAK SE TO STALO

Jeden BSOD byl obzvlášť vypečený, vypsalo mi to milión různých nesmyslů, dole pak nějaký zákeřný counter začal odpočítávat čas do konce světa či co... a pak se ozvalo "PRD!", né takové to normální suché, skoro až nenápadné prd, které všichni někdy potají děláme v práci. Tento PRD byl opravdu natolik rázný a hlasitý, jakoby vypadnul elektrický jistič. No lekl jsem se řádně, div jsem neudělal PRD do trenek, anebo udělal...?

Stav byl následující, všude bylo ticho, počítač nejel a já se šel raději přesvědčit o situaci v mých trenkách na záchod. Po pozitivním zjištění jsem se už klidnější vrátil zpátky s tím, že počítač zapnu a zkusím jinou kombinaci černé magie a voodoo abych procesor/paměti dostal na ty správné hodnoty při kterých bude celý systém stabilní. 

Mačkám power switch na bedně a vono nic. HM? Mačkám znova a nic. HM! Lezu pod stůl, vypínám a zapínám tlačítko na zdroji. Mačkám znova power switch a OK, diody se rozsvítili, počítač ožil. Divný zvuk, jaký zvuk? Nějaký větrák jede naplno, jaký? Dyť jsi dal nový, tichý na CPU.HM? Větrák grafiky, ten jede naplno. Proč? protože není vobraz na monitoru ty vole. Aha. COŽE? Proč sakra není obraz? Asi jsem to špatně pustil. Tlačítkem na bedně nejde stroj vypnout, lezu pod stůl, vypínám to natvrdo na zdroji. Dávám tomu pár minut, znovu vše zapínám. Výsledek stejný, počítač zní jako MIG21 který je připraven na start. Zjišťuji zajímavý poznatek, počítač bootuje, disk chrchlá, něco dělá, startuje to do win, jen ten obraz mi nějak chybí a větrák na grafice jede naplno. Vypínám, rozebírám case, grafika jde ven, dávám tomu nějaký čas, grafika jde zpět, vše znova zapínám, opět se nám chystá MIG na start. HM? Pokus, vyhazuji grafiku ven, zkouším použít integrovanou.AH. Obraz, počítač jede, bootuje, win jsou tu. Dvě možnosti, odešel PCI EX slot nebo grafika. Beru si krabici od bot od malé vlčice, do papírových vycpávek zabaluji kartu, jedu ke starému vlkovi (mojemu tátovi) vyzkoušet grafiku. Po seznámení ho s problémem, třesoucími se  packami vkládám grafiku do jeho počítače. Netrpělivě pouštím, no a ty vole, on má doma toho MIGa taky! Nasrán odcházím zpět do svého doupěte. Doma čučím na žalostný výkon integrovaného INTELu HD4000 v 3D MARKU. Duševně smířen s odchodem mého milovaného GEFORCE 8800GTS se kterým jsem strávil posledních pět/šest let koukám na netu na jeho ekvivalent. Dostávám se na částky od 4 do 7mi tisíc, Aukro mne také moc nepotěšilo, za to co mám tam chtěli cca 1500 a více. Znechuceně zavírám pinkieho a v hrobovém tichu se mi derou slzy do očí. Proč ty kokote jsis kupoval nové věci, které jsi ani nepotřeboval a odpálil jsis tak grafiku, ti nestačilo co jsi měl voe?

Pohroužen do ticha a myšlenek pádících mi v hlavě nadsvětelnou rychlostí se napovrch derou vzpomínky na pečení... pečení vánočního cukroví, grafických karet, kuřete... cože? Zpátky, pečení čeho? Grafik? Ano, vzpomínám si, zkoušeli někteří, uspěli někteří! Ano, ano to může být cesta! Volám na pomoc mocného boha jménem internet a Gogole, ano, nacházím různá overclocking fóra, ano, tady, jeden taky pekl! Rozhodnutí je okamžité, více už toho posrat nemůžu (jedině tedy že bych zepsul i troubu..).

Beru grafiku s úmyslem ji rozebrat, chladič musí dolů!


Jak jsem řekl tak jsem i udělal.



Troubu jsem nechal předehřát na 200 st.


.. poté vložil grafiku na plech, procesorem a pamětmi dolů ..


.. a nechal pěkně na 200 st. zapéct deset minut, bez másla a koření prosím! Po nekonečně dlouhé době se ozvala trouba s tím, že jídlo je už hotovo. Plech s pokrmem šel na hodinu vychladnout na okno. Po vychladnutí beru grafiku do rukou a zjišťuji škody, žádné nevidím, nic se nerozteklo, kondíky nevybouchly, barva je stejně zeleně ošklivá tak jako předtím. Koukám na teplovodivou pastu, jak asi mohla dopadnout, blbě samozřejmě, úplně vyschla a opadává sama, na chladiči, byť nebyl v troubě to je po těch letech obdobné.



Ke slovu přichází vysavač na vysání prachu z žeber chladiče a ventilátoru a poté i technický benzín, který dělá divy!


Po urputném vzpomínání nacházím i toto..


Po urputném patlání na měděný blok chladiče zjišťuji že se to chujovo roztírá a mám toho málo, co už, bude to muset stačit. Pouštím se do zpětné kapotáže grafiky, montuji zpět do počítače, křížím všechny prsty co mám, mačkám power switch.

MIG21 opět startuje ale dochází mu asi palivo a vypíná motory!! (tj.větrák profouknul grafiku a vrátil se na provozní otáčky), hned na to naskakuje na monitoru obraz! Počítač dělá že se nic nedějě a nabíhá do winu. Nechápavě čučím, radostně řvu, ale ještě není vyhráno, pustíme tedy 3D MARK, zkusíme kartu v zátěži. Celou tu dobu u toho sedím, fandím grafice, tleskám ji při každém novém testu, sleduji její teplotu (díky nové pastě cca o 5 stupňů méně než měla v zátěži předtím), všechno se zdá býti v pořádku! Testy končí bez jakékoli chyby či artefaktu, výsledné skóre je taktéž v pořádku!


Oh, o jakém to štěstí můžu mluvit! Takže milé děti, pokud se Vám stane něco podobného, předtím než grafiku totálně odepíšete, zkuste ji upéct, více už to stejně posrat nemůžete a za zkoušku to stojí! A mimochodem, celá ta věc se nemusela stát kdybych nevymýšlel cipoviny a do počítače vůbec nelez, abych mohl mít 8GB paměti tak jsem musel de-facto vyměnit jak desku tak paměťové moduly abych pak zjistil že na nové desce mi nejde CPU tak dobře přetaktovat jako předtím a že nárůst výkonu ve hrách není zase až tak veliký (:-) . Na obhajobu musím říct, že to byla investice do budoucna, stará deska co jsem měl už neuměla výkonnější CPU než to co mám a její limit byl právě ty 4GB na pamětech DDR2. Desku i paměti jsem nakonec docela dobře prodal na Aukru, takže ani finanční újma nakonec nebyla tak veliká ;-)

Takže co dodat na závěr? LIDI PEČTE, anebo se na to všechno vyserte a hrejte staré hry, které jsou stejně nejlepší a rozjedete je na všem.

HOWGH





Žádné komentáře:

Okomentovat